Forsikring
Du skal bestille en rejseforsikring hvor du er godt dækket ind i hele perioden, samt en ulykkesforsikring. Vi vil bede dig sende os kopier af dine forsikringer inden du kommer om bord.
Flybilletter og visum
Du er selv ansvarlig for at finde, booke og købe dine flybilletter og din transport til og fra båden. Som skippere er vi lovmæssigt ansvarlige for, at du forlader de lande, vi besøger. Derfor skal alle gaster fremvise en hjemrejsebillet (køb en fleksibel billet) ved påmønstring.
Enkelte rejsebureauer tilbyder ekstra fleksible ”sømandsbilletter” (f.eks. Jysk Rejsebureau ). Vi vil selvfølgelig gøre alt, hvad vi kan, for at ramme på- og afmønstringsstederne på de aftalte tidspunkter, men som nævnt er sejlads en meget uforudsigelig størrelse, der kan gøre det nødvendigt at ændre planer i sidste øjeblik.
Ved forsinkelse betaler gasten om bord for sit længere ophold, mens den ventende gast får køjepenge tilbagebetalt for de forsinkede dage. Udgifter forbundet med ændring af billetter, transport og eventuelle hotelovernatninger m.m. dækkes af gasten selv.
Inden afrejse fra Danmark sender vi et skipperbrev, som er et bevis på, at du har en aftale om at komme om bord på vores skib. Dette kan være nødvendigt for at komme igennem paskontrollen ved din endelige destination. Specielt hvis båden imod forventning er forsinket og derfor endnu ikke er indklareret i landet ved dit påmønstringstidspunkt.
Mht. visum i de lande vi sejler til sammen, sørger vi for at opnå visum for alle ved ankomst. Derimod er du selv ansvarlig for at undersøge nødvendigheden af, og evt. søge visum til din påmønstrings destination. Du kan undersøge mulighederne på Udenrigsministeriets hjemmeside – og er altid velkommen til at skrive til os hvis du er i tvivl om hvilket visum der er gældende på netop dit togt. Ved din ankomst til båden, sørger vi for at gå til myndighederne og få dig indklareret på Enterprise. I forbindelse med paskontrollen ved ankomst til det land du påmønstrer i, er det meget vigtigt at hvis myndighederne spørger: ”hvor meget betaler du for at sejle med skibet?”, så skal svaret lyde ”jeg betaler ikke noget for at sejle med Enterprise, men vi deles om udgifter til mad, diesel, vand, havneudgifter og vedligehold”. I modsat fald kan det give store problemer med myndighederne, der jagter ulovlige charterbåde.
Tøj og sko
Decideret sejlertøj er ikke nødvendigt på de fleste togter, men et godt regnsæt er en rigtig god idé, både til de våde sejladser og til regnbyger, når vi er i land. På togt 1 og evt. over Atlanten vil sejlerjakke muligvis være en fin ide, og ellers tænk i flere lag.
Grundet varmen, er vi som oftest barfodet om bord på Enterprise. Det kan dog være rart og mere sikkert at have et par sko på under hårde sejladser. Til brug på båden, skal du medbringe et par
rene gummisko.
Du kan hente inspiration til en pakkeliste her.
Sengetøj
Vi har hovedpuder og dyner (altså vattæpper) til dig her. Du skal medbringe 1 -2 sæt sengetøj og lagner til en enkeltseng, der kommer så tæt på bredde 70 cm. som muligt. Vi er klar over at de vil være lidt for store, for madrasserne har jo skæve mål, men medbring lagner med elastik på hjørnerne – så skal de nok sidde fast er vores erfaring. Vi har også masser af tæpper, så hvis vattæppet en nat er for køligt, er der hjælp at hente. På de fleste togter vil det ikke være et problem..
FTLF
FTLF står for Foreningen for langturssejladsens fremme – eller Langturssejlerne og er en forening både for skippere, gaster og drømmere. Vi er medlem og kan anbefale, at man melder sig ind, hvis man vil netværke med andre langturssejlere og/eller vide mere om at være gast på langturssejlads. Der findes flere afdelinger rundt om i landet.
Du kan finde FTLF´s hjemmeside her.